NOTES


Inhoudsopgave

[1] Leonard Wallock William Sharpe, 'Soap in Suburbia', De Architect nummer 11 1993, p. 90.

[2] Zie literatuurlijst

[3] Hans van Dijk, ' Een volstrekt Amerikaanse avant-garde. De Case Study Houses in het naoorlogse Los Angeles'. Archis 11-90, pag. 44.

[4] Miep Klinknagel

[5] De woningen waren blijkbaar zo flexibel dat eenieder ze naar eigen behoefte of gezinssituatie kon aanpassen. De uitbreidingen en verbouwingen waren aanleiding voor een ware do-it-yourself (Praxis) mentaliteit. De woningen lieten de bewoners blijkbaar ruimte om hun dromen eigenhandig te verwezenlijken en zich op te werken tot de middenklasse. Gelijkheid door samen te zweten; sweat equity.

Aandoenlijke taferelen doemen voor ons op. Buren die elkaar in de weekeinden helpen met de verbouwing, elkaars gereedschap lenen, waarbij de vrouwen elkaar beter leren kennen en de in overall en zweet gehulde mannen koffie met gebak brengen. Waar ze op zwoele zomeravonden barbecues organiseren waarbij de mannen het houtskoolvuur maken en de vrouwen en dochters het vlees bereiden.

[6] "No man who owns his own house and lot can be a Communist. He has too much to do"

William J. Levitt, 1948.

[7] Kenneth T. Jackson, Crabbgrass frontier; the suburbanization of the United States, p. 190.

[8] "First of all become a doctor and discover a marvellous cure for something, and then, when the medical profession really starts to take notice of you, you can jolly well tell them what to do and make sure they get everything right so there'll never be any diseases ever again". From: how to rid the world of all known diseases. Monthy Python, Just the words p. 63.

[9] "This notion was codified and legitimized in the 1930s by Homer Hoyt and Robert Park at the University of Chicago...In 1939 he [Hoyt] systematized his theories in an influential study, The Structure and Growth of Residential Neigborhoods in American Cities", Jackson, Crabgrass frontier, p. 198.

[10] Relative economic stability (40%); protection from adverse influences (20%); freedom from special hazards (5%); adequacy of civic, social, and commercial centers (5%); adequacy of transportation (10%); sufficiency of utilities and conveniences (5%); level of taxes and special assessments (5%); appeal (10%) uit: Crabbgrass frontier p. 206

[11] De naar de Verenigde Staten uitgeweken Europese Architectuur helden met als opperhoofd Walter Gropius dachten de Europese model arbeiderswoning ook hier aan de man te brengen, het waren deze woningen die door de arbeiders werden gemeden en veelal eindigden als the projects. De arbeiderswoning bleek reeds gebouwd in Suburbia: It was not that worker housing was never built for workers. In the 1950s and early 1960s the federal government helped finance the American version of the Dutch and German Siedlungen of the 1920s.

Here they were called public housing projects. But somehow the workers, intellectually undeveloped as they were, managed to avoid public housing. They called it, simply, the projects, and they avoided it as if it had a smell. The workers-if by workers we mean people who have jobs-headed out instead to the suburbs. They ended up in places like Islip, Long Island, and the San Fernando Valley of Los Angeles, and they bought houses with pitched roofs and shingles and clapboard siding, with no structure expressed if there was any way around it, with gaslight-style front-porch lamps and mailboxes set up on lengths of stiffened chain that seemed to defy gravity-the more cute and antiquey touches, the better-and they loaded these houses with 'drapes' such as baffled all description and wall-to-wall carpet you could lose a shoe in, and they put barbecue pits and fishponds with concrete cherubs urinating into them on the lawn out back, and they parked the Buick Electras out front and had Evinrude cruisers up on tow trailers in the carport just beyond the breezeway. (uit: Tom Wolfe, from Bauhaus to our house)

[12] Inmiddels heet het weer gewoon Island Trees

[13] Voor een vast maandbedrag van $56 kon men een woning kopen terwijl een woning in de stad al snel $93 per maand kostte.

[14] Hip Hop Hooray for Bert Staal.

[15] Yo ! Rem.

[16]Barbara M. Kelly, 'Little Boxes', Design Quarterly/Winter, 1993

[17] strange, uh...like weird or something. uh.. scratch me DMA.

[18] Yo!, Rem

[19] De overeenkomst tussen een in een advertentie aangeboden scrapbook, waarin voor de meeste problemen rondom het ontwerpen en bouwen van het eigen huis puntsgewijs oplossingen worden aangereikt, met the Pattern Language van Alexander is frappant. Een goed boek ! (Zie ook nog elders in deze scriptie.)

[20] Christopher Alexander, The Timeless Way of Building.

[21] In de bibliotheek is het boek moelijk te verkrijgen, de weinige exemplaren zijn bijna altijd uitgeleend en verlenen het boek daardoor de status van het boek. Waarom, zo vraagt Kimberley zich af, is het boek niet gewoon als driedelige paperback verkrijgbaar. Of als receptenbak bij elk Praxis filiaal.

[22] Kimberley Dovey, The pattern language and its enemies, Design Studies Vol.11 Januari 1990.

[23] zie hoofdstuk the Suburban Flop Sucks !

[24] Christopher Alexander, A Pattern Language, p. xvi.

[25] Christopher Alexander, The Production of Houses op. cit., pp. 376-378.

[26] "Many of the patterns here are archetypal - so deep, so deeply rooted in the nature of things, that it seems likely that they will be a part of human nature, and human action, as much in five hundred years, as they are today." Christopher Alexander, A Pattern Language, p. xvii

[27] Kimberley Dovey, The pattern language and its enemies, Design Studies Vol.11 Januari 1990. 8


Inhoudsopgave