|
3 Levitt and Sons en de T-Ford
Volgende hoofdstuk Vorige hoofdstuk Inhoudsopgave
De belangrijkste naam in het suburbanisatieproces in de Verenigde
staten was zonder twijfel Levitt.
In 1929 wierp Abraham Levitt zich op de bouwmarkt en stond zo aan
het begin van één van de grootste bouwbedrijven van
Amerika: Levitt and Sons. Hoewel ze aanvankelijk vooral opereerden op
de markt voor upper middle class housing rolden ze in 1941 via
een overheidsopdracht in de markt voor war workers housing in
Norfolk. Hier deden ze ervaring op met industriële
vervaardigingswijzen en prefabricage. Ervaringen die ze later in de
oorlog weer toepasten voor soortgelijke opdrachten in Portsmouth en
Pearl Harbor. Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog waren ze zo
groot dat ze behalve in opdracht te bouwen plannen ontwikkelden om zelf
een project op te starten.
In 1946 kregen ze de beschikking over 4000 hectare landbouwgrond
waar ze begonnen aan de bouw van Island Trees, niet lang
daarna omgedoopt tot Levittown [
12]. Het produktieproces was in vergelijking met de tot dan toe
gebruikelijke wijze van bouwen revolutionair. De huizen werden gebouwd
op betonnen platen op 20 meter van elkaar, het benodigde hout werd in
een centrale zagerij op de bouwplaats gezaagd, waardoor de produktie
van onderdelen een stuk sneller ging, Levitt investeerde veel in de
ontwikkeling van nieuwe gereedschapppen die de arbeidsproduktiviteit
verhoogden zoals nietpistolen. Arbeidskrachten werden gespecialiseerd
om zich te richten op een deelaspect van het bouwen en zoveel mogelijk
onderdelen werden geprefabriceerd. De vakbonden werden uitgeschakeld
en onderaannemers aan de Levitts verbonden. De firma verbouwde haar
eigen hout en maakte zelf haar beton. Bovendien werd de 5-daagse
werkweek met weekend omgezet in een werkweek van vijf produktieve
dagen: het was weekend wanneer het regende. Op de top van de produktie
leverden ze 30 huizen per dag op.
De eerste Levittown die hoofdzakelijk bedoeld was voor de
soldaten die tijdens de oorlog een gezin hadden gevormd bestond voor
een groot deel uit huurhuizen met een optie tot koop. Het huis kopen
was goedkoper dan het huis huren [13],
waardoor de meeste gezinnen inderdaad tot aankoop overgingen. Na
1949 was het niet langer mogelijk de huizen te huren en stonden de
potentiële kopers in de rij voor een typische
Cape Cod Box. Dit type huis was een ontwerp zonder pretenties
en met nadruk slechts bedoeld om het meeste huis voor zo weinig
mogelijk geld aan te kunnen bieden. Elk huis bestond uit een huiskamer
met open haard, een badkamer, een keuken en twee slaapkamers die
makkelijk naar de zolder uitgebreid konden worden. Hierop was ook de
plattegrond gebaseerd; uitbreidingen waren op zoveel mogelijk manieren
ingecalculeerd zodat het voor Mr. Homeowner makkelijk en
goedkoop te verbouwen was, en er bovendien een diversiteit aan
huistypen zou ontstaan waardoor de suburbs een zelfde pittoreske
uitstraling zouden krijgen als de vooroorlogse middle class
neighborhoods. De keuken was tegelijk entree en bood door middel
van een raam uitzicht op de straat met de spelende kinderen waardoor
Mrs. Consumer in staat werd gesteld gelijktijdig haar
drievoudige rol te kunnen spelen, die van moeder, dienstmeid en
gastvrouw. Behalve het meest gangbare Cape Cod model, dat vrij
beperkt was in zijn uitbreidingsmogelijkheden en al snel om
structurele aanpassingen ging vragen was er het Ranch model
ontwikkeld, dat in zijn mogelijkheden meer leek op het concept
transformable space van Frank Lloyd Wrong [14]. De keuken en de woonkamer waren, door een boekenkast en een
open haard die van beide zijden te benaderen was, gedeeltelijk van
elkaar gescheiden. Waar mogelijk werden kasten ten behoeve van
opslagruimte in de muur opgenomen. Het raam van de woonkamer naar de
tuin was removable en kon bij een eventuele verbouwing opnieuw
worden gebruikt. Ook was de carport zo ontworpen dat deze
relatief makkelijk te veranderen was in een garage die, vervolgens,
vaak weer werd veranderd in een een extra slaapkamer, waarna er weer
een nieuwe carport tegen het huis werd gebouwd. Dit had tot gevolg
dat de Ranch models sneller van uiterlijk veranderden dan de Boxes,
die evenwel weer populairder waren omdat de verbouwing van de zolder
aan de buitenkant onzichtbaar kon blijven zodat deze niet van invloed
was op de property taxes. De ingreep die bij het Ranch Model zonder
gevolgen bleef voor de taxes en dus veelvuldig werd gedaan was
het wegbreken van de hoek in de keuken die ingenomen werd door de
entree: squaring the kitchen.
Behalve het simplificeren van het bouwproces vereenvoudigde
William Levitt, die na de oorlog het bedrijf van zijn vader overnam,
het administratieve gedeelte rondom de aankoop van een huis, zodat het
geheel in een uur achter de rug was. De reden om tot aankoop van een
Cape Cod Box, danwel een Ranch Model over te gaan was
dan ook erg duidelijk: goedkoop, geen aanbetaling vereist and no
small print. Bij de koop waren tevens een 8- inch. televisie,
ingebouwd onder de trap, en een Bendix wasmachine inbegrepen. (fig.1 & fig.2)
Naast het bouwen van de afzonderlijke huizen zorgden de Levitts
dat de suburbs die zij bouwden selfsuppporting waren wat
betreft voorzieningen als scholen, winkelcentra en postkantoor. Ook
legden zij, om het idee van een garden community te
versterken, curvilineaire wegen aan, steevast roads genoemd,
en werden er in de openbare ruimte appel- en kersenbomen geplant zodat
het geheel inderdaad als een park op de mensen overkwam. Met dit
zelfde doel werd het bouwen van hekken en schuttingen om de
afzonderlijke tuinen verboden. Om tegemoet te komen aan de behoefte
tot recreatie werden door de firma Levitt zwembaden,
baseball diamonds en zogenaamde village greens
gepland. In het voorzien in een goede en verzorgde leefomgeving gingen
de Levitts in de eerste jaren zelfs zo ver dat wanneer een tuin er te
onverzorgd bij lag het gras werd gemaaid door the Firm zelf,
waarna de rekening naar de desbetreffende bewoner werd gestuurd.
"We planned every foot of it, every store, filling station,
school, house appartment,church, color, tree and shrub." -
W.J.Levitt -
Na dit eerste experiment realiseerden de Levitts elders in de
Verenigde Staten op nog grotere schaal zulke projecten. In 1950 werd
begonnen aan een Levittown in Lower Bucks County in de buurt van
Philadelphia, Pennsylvania waar bijna 16000 woningen en een 55-hectare
(!) groot winkelcentrum werden gebouwd. In de zestiger jaren werd
begonnen aan een derde en laatste in Willingboro, New Jersey waar ook
het onderzoek van Herbert Gans dat nog ter sprake zal komen
plaatsvond.
"Levittown houses were social creations more than
architectural ones, they turned the detached, single family house from
a distant dream to a real possibility for thousands of middle class
American families" - Paul Goldberger, New York Times critic -
Het concept dat Levitt introduceerde vond veel navolging en
vrijwel alle nieuwe Amerikaanse urban development projects,
door wie of waar ze ook gefinancierd of gebouwd werden, lijken vijf
gemeenschappelijke kenmerken te delen, zodat de volgende punten de
typering geven van het fenomeen Suburbia:
- Een locatie in de periferie, zelfs wanneer er in het centrum
van de betreffende stad beschikbare locaties aanwezig waren.
- Een relatief lage bebouwingsdichtheid en vooral vrijstaande
bebouwing, met een groot gedeelte van de wijk besteed aan openbare
ruimte, onder invloed van de aanname dat een gebrek aan ruimte voor de
auto een zware handicap zou zijn met betrekking tot de bereikbaarheid
van werk en shopping malls. Dit in tegenstelling tot de
stadsontwikkeling in Europa, waar er domweg [15] geen land, geld en traditie aanwezig was voor dit soort
bebouwing. Typische kavels varieerden van 1/5 tot 1/10 hectare en
waren in heel Amerika ongeveer gelijk .
- De bebouwing in de suburbs was architectonisch eenvormig,door de
economische voordelen die de gevolgde produktiewijze had voor de
projectontwikkelaars. Het aantal plattegrond-typen was beperkt tot
zo'n zes verschillende terwijl er soms zelfs maar drie werden
aangeboden. De eenvormigheid werd na verloop van tijd natuurlijk
minder door de sweat equity. Als typen zijn ondermeer te
onderscheiden de al eerder genoemde Cape Cod Box en het Ranch
model maar ook zijn er een aantal modeverschijnselen als de Split
Level, de Colonial style en de Modified Colonial Style.
Ze hadden echter allemaal gemeen dat een entreehal, een trappenhuis en
een veranda ontbraken en de garage prominent aanwezig was, dit
allemaal in tegenstelling tot het vooroorlogse middle class house.
- Het 'eigen huis' was voor 'iedereen' een bereikbaar ideaal en
werd dus steeds minder een symbool van persoonlijke welgesteldheid en
steeds meer de belichaming van de American Dream.
- De vijfde en misschien wel belangrijkste overeenkomst is de
economische en raciale homogeniteit met als gevolg dat niet zozeer de
aanwezigheid van discriminatie werd vergroot maar de fysieke separatie
van blank en anders groter werd dan ooit tevoren.
Volgende hoofdstuk Vorige hoofdstuk Inhoudsopgave
|
|