|
1 Mr. Homeowner & Mrs. Consumer
by Tom Frantzen & Marc van Grootel
Volgende hoofdstuk Inhoudsopgave
"Zeker, het effect van televisie op het sociale gedrag is een
heet hangijzer onder Massamedia-theoretici. Vroegere analitici zagen
consumenten als passieve ontvangers van kapitalistische
hersenspoelingen, maar tegenwoordig zijn er steeds meer aanhangers van
de 'Uses and Gratifications' theorie, die beweert dat TV-kijkers
'actief beoordelen en beslissingen nemen', dat ze niet gemanipuleerd
worden, maar de beelden zelf manipuleren." [1]
Beide standpunten overdrijven, wat symptomatisch lijkt te zijn
voor de omgang met clichés, zeker wanneer ze behandeld worden
door auteurs met goede bedoelingen, en dan hebben we het inderdaad
over sociologen of critici van sociologen die vaak ook socioloog zijn.
Wanneer je in het bovenstaande citaat het woord 'televisie' vervangt
door woon-omgeving, hebben we het ineens over architecten,
stedebouwers en nog steeds sociologen en hun critici, die inderdaad
ook weer architect, stedebouwer of socioloog zijn.
We hebben geen behoefte dit systeem van kritiek op kritiek te
doorbreken en ons te profileren als een derde partij die weer vanuit
een andere optiek kanttekeningen bij de te constateren clichés
in de Architectuur & Woningbouw plaatst en daarmee het debat een
nieuwe wending geeft. De behoefte om een standpunt in te nemen ten
opzichte van dit traditionele probleem van de Architectuur &
Woningbouw lijkt dan ook te ontbreken, ware het niet dat zo'n
standpunt natuurlijk nooit ontbreekt:
Vanuit de interesse voor het clichématige van het
Architectuurdebat richt deze scriptie zich dan ook op het grootste
cliché dat er is; de
American Dream met in de hoofdrol Mr. Homeowner & Mrs.
Consumer en gesitueerd in een vrijstaand huis in Suburbia.
Deze scriptie is dus eigenlijk een Soap.
Dat Soap populair is wordt weerspiegeld in en ondersteund
door de meest populaire TV-series en succesvolle films die, niet
toevallig, veelal te zien zijn op de zenders van RTL [2], bedoeld voor eigentijdse, hoog opgeleide mannen, een
omschrijving die laat zien dat de patronen in de werkgelegenheid en de
forenzenstromen die het klassieke
Suburbia bepaalden - waar de blanke, burgerlijke Mrs.
Consumer thuis afgezonderd zat terwijl manlief de kost verdiende -
weliswaar geëvolueerd zijn, maar als fundamentele denkwijze, die
aan deze leefwijze ten grondslag ligt, nog steeds van kracht blijken
te zijn.
De constatering dat het inderdaad deze patronen zijn die nog
steeds het sociale gedrag beïnvloeden en dus ook van
doorslaggevend belang zijn voor een beschrijving van Suburbia heeft
tot gevolg dat we ook aandacht besteden aan de Pattern
Language van Christopher Alexander, een architectuurtheorie
die perfect past binnen het kader van een Soap, die immers als geen
andere theorie gebaseerd is op clichés. In plaats van het
innemen van een moralistisch standpunt ten opzichte van deze clichés,
zoals Alexander, willen we de clichés die zich afspelen in en
rond Suburbia nu eens serieus nemen. Bovendien is het op consumptie
gerichte Suburbia er altijd geweest en zullen de patronen die er zich
afspelen ook altijd gangbaar zullen blijven. Zoals in het Stenen
Tijdperk The Flintstones het deden voorkomen dat het op
apparaatjes gerichte suburbane leven de hoogst haalbare menselijke
toestand betrof, zo zullen The Jetsons dat doen in de verre toekomst,
en zo zijn Al en Peggy Bundy uit Married...with
children de hedendaagse exponenten van de suburbane idealen.
Hoewel de laatsten eigenlijk bedoeld zijn als parodie herscheppen zij
in wezen de suburbane conventies, waar zij zo afgestompt mee omgaan,
voor een nieuw publiek: 'Zo moet het dus niet' is de boodschap.
'Hoe het wel moet' wordt overduidelijk in de serie The Wonder
years waarin het jongetje Kevin gevolgd wordt vanaf zijn
peuterjaren tot aan het einde van de Highschool. We maken zijn
eerste prille liefde (Winnie) mee, we kijken toe wanneer Kevin zijn
eerste baseball lessen van zijn vader krijgt op the lawn
voor de deur, We zijn getuige van de meest gebruikelijke vorm van couplevisiting;
de barbecue bij de ouders van zijn buurjongen (Paul). We zien Mr.
Homeowner en Mrs. Consumer elkaar een afscheidszoen geven op het
paadje van de voordeur naar de oprijlaan als vader naar zijn werk op
de construction site vertrekt en moeder alleen achterblijft en
aan het huishoudelijk werk begint, daarin bijgestaan door de
allernieuwste apparaten en een grote ingebouwde koelkast. Vader
droomt over het allernieuwste model auto, maar kan hem natuurlijk niet
betalen. Enkele jaren later zien we hem dan toch in zo'n Chevy
rijden, reeds voor 10% afbetaald en natuurlijk onder gunstige
kredietvoorwaarden. Vele jaren later zien we Kevin rij-examen doen in
deze auto, die inmiddels voornamelijk door moeder gebruikt word om de
lange afstanden naar de Shopping Mall mee af te leggen, het
traditionele 'dagje uit' voor de huisvrouw en haar kinderen. Verder
zien we natuurlijk Kevins leven op school, van een redelijk kleine
basisschool met vooral kinderen uit de directe omgeving en dezelfde
sociale klasse, en later Highschool waar ineens blijkt dat de
samenleving een heel stuk heterogener is en Kevin voor het eerst
kennis maakt met zwarten maar ook bijvoorbeeld niet weet hoe hij een
meisje, dat onmiskenbaar upper middle class ouders heeft, moet
benaderen. Het meest ontroerend is het moment dat Kevin en Paul
definitief uit elkaar gaan groeien. Terwijl Kevin naar een
public Highschool gaat, wordt Paul door z'n ouders bij een
gerenommeerde kostschool aangemeld, waar hij zelfs op een snikhete
zomerdag een blauw uniform met stropdas moet dragen. Als hij op een
dag terugkomt van deze kostschool, met zijn blauwe kostuum nog aan en
zijn stropdas recht, blijken de klasseverschillen die in hun jeugd niet
belangrijk waren ineens pijnlijk te worden, hun afkomst wordt manifest
en zal gedurende lange tijd een niet te overbruggen verschil blijken
te zijn. Pas onlangs kwam het weer goed !
Ondanks het feit dat er wetenschappers en journalisten zijn die
verklaren dat Suburbia dood is, blijft haar kracht, zowel in fysieke,
sociale als culturele zin, onverminderd en blijft de suburbane
ideologie zoals voorgesteld in film, televisie en andere vormen van
massacultuur de stereotypen waarop de traditionele voorsteden gebouwd
zijn op hardhandige wijze in leven houden. Het lijkt er zelfs op dat
na de Tweede Wereldoorlog het traditionele rollenpatroon aan kracht
heeft gewonnen, na de aanvankelijke toestand zoals die ontstaan was
door de oorlog zelf. Door de grootschalige afwezigheid van mannen, die
voor Uncle Sam in Europa vochten, waren de achterblijvende vrouwen
veelal gedwongen in hun eigen onderhoud te voorzien. Aan het eind van
de oorlog had 27 procent van de getrouwde vrouwen een betaalde baan
buitenshuis, voornamelijk in de oorlogsindustrie [3] . Rosie the Riveter [4]
was niet alleen aan haar financiële zelfstandigheid gewend
geraakt maar ook aan kinderopvang en andere vrouwvriendelijke
voorzieningen in de woonoorden die rond de vliegtuigfabrieken en de
scheepswerven waren neergezet. Veel mannen waren echter vlak voor hun
vertrek naar de oorlog in het huwelijk getreden met hun 'meisje' en
hadden voor het geval ze niet terug zouden keren nog snel een kind bij
haar verwekt, als het ware als een tastbare herinnering aan de vader,
maar ook als het voorschot op hun American Dream, een eigen
gezinnetje, een ideaal dat hen hielp de oorlog te doorstaan.
Het is dan ook niet toevallig dat de suburbanisatie met de GI-bill
van 1944, die bedoeld was om de zestien miljoen overlevende GI's
een eigen huis in het vooruitzicht te kunnen stellen, pas echt goed op
gang kwam, na een problematische aanvang van het suburbanisatieproces
tussen de twee Wereldoorlogen. Dit proces wordt uitvoeriger
omschreven in het hoofdstuk Federal interference
? "No, we shouldn't build houses !". De suburbs die door
deze wet gefinancierd konden worden hadden een dermate grote
aantrekkingskracht dat in 1960 het aantal bewoners in de suburbs
groter was dan het aantal stedelingen. Omdat de doelgroep jonger en
minder vermogend was dan voor de Tweede Wereldoorlog was het protoype
huis in Suburbia een tot het minimum gereduceerd aftreksel van de
vooroorlogse middle-class woning. Toch werden de huizen over
het algemeen hoog gewaardeerd door hun bewoners, wat natuurlijk niet
verbazingwekkend is in een tijd met een fors woningtekort. Het huis
werd ontdaan van zijn dining room, zijn guest room, de
pantry en de porch en aldus van zijn vooroorlogse
symboliek en alleen de meest elementaire voorzienigen zoals een
keuken, die tegelijk diende als ingang, een badkamer, twee slaapkamers
en een
living room bleven over en zetten de standaard voor de
suburbian houses. Ondanks deze reductie voldeden de huizen ruimschoots
aan de verwachtingen, ze maakten het immers voor iedere veteraan
mogelijk de eerste vereiste voor de American Dream te
verkrijgen, Home sweet home. Door het huis zelf te verbouwen
en aan te passen aan het eigen gezin en via de investering van tijd en
energie -
sweat equity [5] - konden
de bewoners de waarde van hun huis vergroten, daarmee hun status
verhogen en vervolgens in de maatschappij opklimmen naar een hogere
sociale klasse, the middle-class [
6] . Dit had tevens tot gevolg dat suburbs die begonnen als
working class tegenwoordig niet alleen door de bewoners zelf, maar ook
door de media en door politici op zoek naar de middle class vote,
als zodanig werden bestempeld. De Droom is voor vele bewoners van
Suburbia daadwerkelijk in vervulling gegaan (The American Dream
has come true).
Volgende hoofdstuk Inhoudsopgave
|
|