|
6 The Working Man's Reward.
Volgende hoofdstuk Vorige hoofdstuk Inhoudsopgave
De stedebouwkundige opzet
In the Suburban Flop sucks ! is er
uitgebreid ingegaan op de positieve effecten van het block-systeem
op de sociale ontwikkeling van the kids of Suburbia. Dit
systeem van clusters van zo'n 5 tot 20 huizen is in de luchtfoto van
de Levittown bij New York dan ook dominant aanwezig. De ruggegraat
van het plan wordt gevormd door de twee grote doorgaande wegen, zonder
huizen erlangs, die vrij lineair zijn. Aan deze wegen liggen de
straten die naar de verschillende
blocks leiden en die meer landelijk van aard zijn. Deze zijn
dan ook in tegenstelling tot de doorgaande wegen lekker kronkelig en
landelijk.
Teneinde deze straten veilig te maken voor de op straat spe- lende
kinderen, maar ook om de straat te laten gelden als afbakening van het
individuele block, zijn deze vaak doodlopend of vormen een
ring. Zo worden de openbare ruimte en het meer private block
efficiënt van elkaar gescheiden. Een dergelijk onderscheid wordt
niet gemaakt naar woningtypes. Hoewel het Ranch Model hier in
een veel kleiner aantal geproduceerd is bevinden ze zich vaak, samen
met de meer gangbare Cape Cod box, binnen een block.
Wel werden de twee typen vanwege (waarschijnlijk) produktietechnische
overwegingen aan beide zijden van een straat gebouwd.
Hoewel de moderne Amerikaanse woningbouw niet slechts uit deze
twee typen bestaat willen we ons toch tot het Ranch Model en
de Cape Cod box beperken wanneer het gaat om een weergave in
plattegronden en dergelijke. Ze zijn immers het meest clichématig
en beantwoorden het beste aan the American Dream
The Cape Cod Box.
De Cape Cod Box stamt direct af van de Engelse koloniale
stijl zoals die vlak voor de onafhankelijkheidsverklaring van de
Verenigde Staten werd geïntroduceerd. Het steile zadeldak is een
afgeleide van de rieten daken zoals die toentertijd vooral in Engeland
gebruikelijk waren. Het rieten dak werd wel toegepast maar werd al
snel vervangen door houten daken die beter bestand waren tegen de
zware wind- en sneeuwstormen van de Amerikaanse oostkust. De steile
helling die bij een rieten dak noodzakelijk is om regenwater af te
kunnen voeren werd hierbij behouden. De schoorsteen is een ander
kenmerkend element dat zijn oorspronkelijke functie weliswaar verloor
maar toch behouden bleef. In de noord-oostelijke koloniën werd er
net zoals in Europa een haardvuur tegen de kou onder gemaakt, in de
Zuidelijke kolonieën was een haardvuur helemaal niet nodig. Daar
diende de schoorsteen juist voor het afvoeren van de hitte die
ontstond bij het koken. Het klimaatverschil tussen het Noorden en het
Zuiden heeft dan ook geleid tot twee principiële subtypes, de Northern
Tradition en de Southern Tradition. De eerste is van
hout, heeft een grote centrale open haard met een opvallende
schoorsteen en is meestal twee ver- diepingen hoog. De tweede heeft
muren van steen, de grote schoorsteen is vervangen door een of twee
kleine en bestaat meestal maar uit één laag. Over het
algemeen zijn de oorspronkelijke kleine ramen vervangen door grotere
maar ze blijven relatief klein ten opzichte van het totale
geveloppervlak. De Cape Cod Box is van oorsprong slechts een
kamer diep en dus lineair georiënteerd maar de massaal
geproduceerde Box werd opgedeeld in twee kamers in de diepte
waardoor een meer vierkante plattegrond ontstond. Het prototype en
een typische plattegrond met de meest voorkomende verbouwing ervan is
te zien in fig.5 & fig.8.
The Ranch Model
Dit type huis is ontstaan midden in de jaren dertig en is
afkomstig van architecten uit Californië. Het type werd populair
in de jaren veertig en werd het gezicht van de jaren vijftig en
zestig. de populariteit van het Ranch Model hangt samen met de
toenemende afhankelijkheid van de auto als vervoermiddel. Toen het
openbaar vervoer nog gold als het voornaamste vervoermiddel werd
getracht loopafstanden en dergelijke zo kort mogelijk te houden.
Hiertoe werden de huizen en kavels zo compact mogelijk gehouden. Met de
komst van de auto verviel het argument van de loopafstanden en konden
de compacte huizen vervangen worden door uitgestrekte huizen op grote
kavels die deden denken aan de ranches op het West-Amerikaanse
platteland. De uitgestrekte vorm werd benadrukt door een plattegrond
met een maximaal geveloppervlak, wat later vaak nog werd versterkt
door een aangebouwde garage. Het is overigens niet helemaal waar om
het ontstaan van dit type huis alleen maar aan de eerder genoemde
architecten toe te schrijven. De stijl vertoonde wel degelijk
gelijkenis met de Spaans Koloniale Stijl uit het Zuid-westen van de
Verenigde Staten. Het type werd gedomineerd door een horizontale
opbouw van slechts één bouwlaag hoog met daarop een dak
met zeer kleine dakhelling. Er waren ruwweg vijf typen te
onderscheiden, waarvan het 'hipped' type het meest voorkwam.
Dit type en de vier andere zijn te zien in fig.9.
Aan het gebouw, dat zowel uit hout als steen of een combinatie ervan
was opgetrokken, waren vaak enige ornamenten met aan de Engelse en
Spaans Koloniale stijlen verwantte elementen toegevoegd, meestal in de
vorm van hekjes of luiken voor de ramen. De ramen waren meestal groot
en boden een weids uitzicht vanuit de living room of bood toegang tot
een besloten patio achter het huis. Het standaard Ranch Model, zoals
het in Suburbia is gebouwd, was hier een kleinere uitvoering van en
was iets minder horizontaal georiënteerd dan het oorspronkelijke
Ranch Model maar in hoofdlijnen komen ze overeen. In fig.5 is het Ranch Model en zijn typische verbouwing afgebeeld
naast zijn tegenhanger, de Cape Cod Box.
Massa-produktie.
Het produktieproces is in het hoofdstuk Levitt
and Sons en de T-Ford al ter sprake gekomen. Grote
oppervlaktes werden in één keer bouwrijp gemaakt waarna
in korte tijd,om de 20 meter, een prefab betonnen plaatfundering werd
neergelegd. De prefabricage van houten geveldelen en
constructie-elementen gebeurde in de fabriek (pre-cut), waarna
deze op de bouwplaats door gespecialiseerde bouwvakkers werden
bevestigd. Wanneer het frame eenmaal stond werden de gevelpanelen er
tegenaan geschroefd en werden de eveneens geprefabriceerde
binnenwanden geplaatst. Zo kon er soms een dagproduktie van dertig
huizen gehaald worden. (zie ook fig.10a
en fig.10b) De individualisering van
het eigen huis werd men geacht zelf te doen. De opgeleverde woningen
werden beschouwd als de woning voor het minimum gezin, dus wanneer er
gezinsuitbreiding op komst was, of als de kinderen in het gezin te oud
werden, dan moest men er gewoon zelf een extra kamer aanbouwen.
Hiervoor was men aangewezen op de Doe-het-zelf bouwmarkt. Suburbia
kwam dus door massafabricage van de grond en werd door de bewoners
zelf afgemaakt zodat het huis volledig aan de individuele wensen
tegemoet kwam en waardoor na een aantal jaren toch een pluriform
leefgemeenschap tot stand kon komen.
Send for plans, a $2000 Aladdin House.
Wat Levitt & Sons was op het gebied van projectontwikkeling
was de
Aladdin Company, North American Construction Co. op het gebied
van
Mail-order Architecture. De vele advertenties van dit bedrijf
in een blad als House & Garden, maar ook in the Times
getuigen van een doelmatige visie op het bouwen. Aangezien de
Amerikaanse woningbouwarchitectuur buiten de stad na WO II vrijwel
altijd neerkwam op een keuze uit een van de vijf gangbare types
bestookte de Aladdin Company de markt met per post
verkrijgbare bouwtekeningen. Het zou immers onzinnig zijn om telkens
een architect in te schakelen voor - in principe - steeds dezelfde
tekeningen. Voor soms slechts $8,- werden alle benodigde
bouwtekeningen, funderingsplan, plattegrond, voorgevel-, achtergevel-
en twee zijgevels, doorsnedes en principedetails, compleet met een
22 pagina's tellende getypte specificatie toegezonden. Een andere
optie was het kopen van een bouwpakket, dat door de Aladdin
Company reeds op de dag van aanvraag naar elke plaats in de
Verenigde staten werd verscheept. Ook hiervan waren de prijzen zeer
scherp gesteld wat mogelijk was door de schakel tussen klant en
fabrikant, de aannemer, simpelweg uit het bouwproces te elimineren. De
klant bouwt het huis zelf wel. Deze traditie, die zoals blijkt uit de
vele advertenties die hierna volgen, reeds van voor WO II stamt, lijkt
dus net zoals de status van de auto en de hoop op vervulling van de
Droom een onmisbare factor bij het tot stand komen van Suburbia te
zijn geweest, het cliché van de Amerikaanse woningbouw, Soap
in Suburbia. Let bij het bekijken van de advertenties vooral goed
op de teksten [19], de koopwaar
wordt erin zeer duidelijk en beknopt omschreven (fig.
11 t/m 21).
Volgende hoofdstuk Vorige hoofdstuk Inhoudsopgave
|
|