7 De Pattern Language van Christopher Alexander
Volgende hoofdstuk Vorige hoofdstuk Inhoudsopgave
De door Alexander ontwikkelde Pattern Language heeft tot
doel een taal te verschaffen ten behoeve van het ontwerpen en bouwen.
Het boek waarin deze taal beschreven staat, maakt deel uit van een
tweetal boeken die met elkaar samenhangen. In het eerste boek The
Timeless Way of Building, worden de achtergronden van de methode
uiteengezet. Daarnaast is er nog een derde boek, waarin een toepassing
van de methode wordt gegeven, The Oregon Experiment.
In The timeless way of building wordt gewezen op het
fundamentele karakter van de taak steden en gebouwen tot stand te
brengen. "Steden en gebouwen zullen niet tot leven komen, tenzij ze
tot stand worden gebracht door alle mensen van de gemeenschap en
tenzij deze mensen een gemeenschappelijke patronentaal delen,
waarbinnen deze gebouwen gemaakt worden en tenzij deze patronentaal
zelf een levend organisme is".
Het boek A Pattern Language presenteert een van de mogelijke
patronentalen. De auteurs wijzen op de praktische aard van deze
taal. Zij hebben deze taal ontleend aan hun eigen ervaringen in
ontwerpen en bouwen: "je kunt het gebruiken om samen met je buren je
stad en je buurt te verbeteren. Je kan er gebruik van maken om samen
met je gezin een huis te ontwerpen voor jezelf, of, samen met andere
mensen, een kantoor, een werkplaats, een openbaar gebouw of een school
te ontwerpen".
Vervolgens wordt beschreven waaruit de methode bestaat. "De
elementen van deze taal zijn eenheden die patronen worden genoemd.
Ieder patroon beschrijft een probleem dat telkens weer opnieuw in onze
omgeving voorkomt. Vervolgens beschrijft het de kern van de oplossing
van dat probleem op een zodanige wijze dat je deze oplossing wel een
miljoen keer kunt toepassen, zonder ooit tweemaal hetzelfde te
doen".
Een Patroon
"Voor het gemak en de duidelijkheid wordt ieder patroon op
dezelfde wijze weergegeven. Allereerst is er een afbeelding, die een
archetypische ruimtelijke oplossing van een probleem laat zien. Na de
afbeelding, volgt een inleidende paragraaf, waarin de context van het
patroon wordt gegeven en wel door een uiteenzetting hoe het patroon
behulpzaam is bij het afmaken van bepaalde patronen van wijdere
strekking. Daarna volgen drie sterretjes die het begin van het
probleem aangeven. Na de sterretjes komt een vetgedrukte
sleutelpassage. Deze sleutelpassage beschrijft de essentie van het
probleem in een of twee zinnen. De sleutelpassage wordt gevolgd door
het probleem in zijn geheel. Dit is het meest uitgebreide gedeelte.
Hierin wordt onder andere de achtergrond van het probleem beschreven,
de bewijsvoering voor zijn validiteit, en de verschillende manieren
waarop de oplossing van een probleem in een gebouw tot uitdrukking kan
worden gebracht. Daarna volgt eveneens vetgedrukt, de oplossing, de
kern van het patroon. Daarin worden de fysieke en sociale relaties
beschreven, die nodig zijn om het geformuleerde probleem binnen de
geformuleerde context tot een oplossing te brengen. Deze oplossing
wordt steeds verwoord in de vorm van een instructie. Na de oplossing,
volgt een diagram waarin de oplossing schematisch is weergegeven met
tekstjes die de belangrijkste onderdelen aangeven. Na het diagram
geven drie sterretjes aan dat het patroon in zijn essentie is
voltooid. Tenslotte volgt een paragraaf waarin het patroon verbonden
wordt met andere patronen".
Deze wijze van weergeven heeft twee belangrijke bedoelingen. In de
eerste plaats, om ieder patroon te presenteren in zijn verbondenheid
met andere patronen, zodat de verzameling van alle 253 patronen
begrepen wordt als een geheel, als een taal, waarbinnen een oneindige
verscheidenheid aan combinaties gecreëerd kan worden. In de
tweede plaats, om het probleem en de oplossing van ieder patroon op
een zodanige wijze te presenteren dat de ontwerper het patroon zelf
kan beoordelen en aanpassen, zonder de essentie ervan uit het oog te
verliezen.
De ordening van patronen
Deze samenvatting van de inleiding tot de Pattern Language
geeft weer wat de achtergronden zijn en wat de methode beoogt.
Vervolgens gaat de inleiding in op de ordening van de patronen.
Hierover volgens ook enige relevante citaten:
"De patronen zijn geordend, te beginnen met de allergrootste, voor
regio's en steden, dan afdalend via buurten, groepen gebouwen,
gebouwen, vertrekken en alkoven en tenslotte eindigend bij
constructiedetails. Deze ordening die wordt voorgesteld als een
lineaire volgorde, is essentieel voor de wijze waarop de taal werkt".
"Het allerbelangrijkst van deze volgorde is dat zij is gebaseerd
op de samenhang van de patronen. Ieder patroon is verbonden met
bepaalde 'grotere' patronen, die in de taal hogerop zijn geplaatst en
met bepaalde 'kleinere' patronen die lager in de taal zijn
gelokaliseerd. De patronen helpen de 'hogere' patronen af te maken en
worden zelf voltooid door de 'lagere' patronen. Om kort te gaan, geen
enkel patroon staat op zichzelf, ieder patroon kan in de wereld
slechts bestaan in zoverre het wordt ondersteund door andere
patronen : De grotere patronen waarin het zit ingebed, de patronen van
gelijke grootte die het omgeven en de kleinere patronen die erin zijn
ondergebracht.
Dit is een fundamentele kijk op hoe de wereld in elkaar zit. Deze
houdt in dat wanneer je iets bouwt je dit niet geïsoleerd kan
doen, maar dat je tevens de wereld eromheen en erbinnen in moet
betrekken, opdat de grotere wereld op die ene plek meer samenhang zal
krijgen en meer een geheel zal vormen. Opdat het ding dat je bouwt,
terwijl je het maakt, zijn plaats zal innemen in het weefsel van de
natuur."
Gebruik van de methode
De Pattern language is in de eerste plaats een hulpmiddel om
op expliciete wijze niet-fysiek-ruimtelijke uitgangspunten te
vertalen in fysiek-ruimtelijke uitgangspunten. Verbale doelstellingen,
die gebaseerd zijn op observaties van het handelen van mensen in hun
omgeving worden vertaald in programmapunten die iets zeggen over de
maat, de plaats en eventueel andere fysische eigenschappen van
ruimtelijke elementen. Daarmee wordt de voorwaarde geschapen om
(variant)oplossingen voor een probleem te kunnen genereren. De taal
kan echter ook gebruikt worden om een bestaande situatie te
beschrijven. Observaties die betrekking hebben op de manier waarop
mensen in een bepaalde omgeving leven kunnen met behulp van patronen
op een duidelijke wijze geformuleerd worden. Samenvattend kan
gesteld worden dat een ontwerper de Pattern language op de
volgende manier kan hanteren.
- Hij kan een bestaande situatie beschrijven met behulp van
gekozen patronen.
- Hij kan fysiek-ruimtelijke uitgangspunten duidelijk formuleren,
door het opstellen van nieuwe patronen, waarbij vooral de
verantwoording van die keuzes expliciet wordt gemaakt.
- Hij kan de bestaande lijst van patronen doorwerken en de patronen
selecteren die van toepassing zijn op het betreffende project. Op
basis van deze selectie kunnen dan (variant)oplossingen gegenereerd
worden. vervolgens is de betreffende lijst dan natuurlijk ook te
hanteren bij het opbouwen van een checklist waarmee deze oplossingen
beoordeeld kunnen worden.
Als algemene opmerking kan gesteld worden dat het zinvol is bij
het werken met de methode een systematische rangschikking van de
patronen per niveau en per aspect te hanteren om de lijst van patronen
overzichtelijk te houden zodat per niveau (deel)oplossingen
gegenereerd kunnen worden.
Volgende hoofdstuk Vorige hoofdstuk Inhoudsopgave
|